تبلیغات
looxweb - راهکاره هایی برای گسترش تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک در ایران
archive
مطالب اخیر
لینک دوستان

آمار بازدید وبلاگ

webgozar
MAIN - ATOM - RSS
looxweb - راهکاره هایی برای گسترش تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک در ایران
معرفی کالا های برتر آموزشی در سطح کشور
این وبلاگ در جهت معرفی کالا های برتر به کاربران راه اندازی شده است

راهکاره هایی برای گسترش تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک در ایران

2راهکاره هایی برای گسترش تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک در ایران چه راهکاره هایی برای گسترش تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک در ایران پیشنهاد می کنید ؟ این پیشنهادات چقدر عملی هستند ؟ ابتدا تاثیر فناوری اطلاعات بر مدلهای کسب و کار رو بررسی میکنیم و بعد استراتژی ها در ایران و جهان بررسی می کنیم و در انتها راهکارهای استفاده بیشتر از تجارت الکترونیک بررسی می شود. 1.       کاهش هزینه مبادلات 2.       کاهش چرخه خرید 3.       افزایش حجم فروش 4.       افزایش ارزش مشتری 5.       ارتباط اثربخش 6.       فرصتهای ... ادامه مطلب ...
2راهکاره هایی برای گسترش تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک در ایران
چه راهکاره هایی برای گسترش تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک در ایران پیشنهاد می کنید ؟ این پیشنهادات چقدر عملی هستند ؟

ابتدا تاثیر فناوری اطلاعات بر مدلهای کسب و کار رو بررسی میکنیم و بعد استراتژی ها در ایران و جهان بررسی می کنیم و در انتها راهکارهای استفاده بیشتر از تجارت الکترونیک بررسی می شود.

1.       کاهش هزینه مبادلات

2.       کاهش چرخه خرید

3.       افزایش حجم فروش

4.       افزایش ارزش مشتری

5.       ارتباط اثربخش

6.       فرصتهای جدید تجاری

7.       شناخت صحیح از قابلیتهای اینترنت

8.       توجه به تكنولوژی های سیار

9.       توجه به وضع قوانین مناسب

10.    توجه به نوع كالا و خدمات قابل ارائه

11.    توجه به قیمتها و هزینه های محتمل

12.    توجه به نوع كسب و كار مورد نظر

13.    توجه به اثرات بخشی فنآوری اطلاعات

 

استراتژی تجارت الکترونیک در کشورهای پیشرو

استراتژی‌های تجارت الكترونیكی در كشورهای پیشرو، براساس حمایت بخش خصوصی، گسترش اینترنت، حمایت شركت‌های كوچك و متوسط و محدودیت نقش دولت است. به‌دلیل رقابت در محیط و تمام‌حوزه‌‌ها مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات، این كشورها در افزایش كیفیت فناوری و كاهش قیمت‌‌ها سهم بسیاری داشته‌اند. در این كشورها، وزارت مشخصی مانند وزارت بازرگانی، وزارت صنایع و بازرگانی یا سازمان تجارت الكترونیكی، مسوول گسترش تجارت الكترونیكی است و بر طرح‌ها و فعالیت‌‌های سایر نهادهای دولتی تجارت الكترونیكی نظارت می‌كند. سرمایه‌گذاری‌های فراوان در آگاهی، زیرساختار فنی، قانونی و منابع انسانی و توجه خاص به تحقیق و توسعه برای بهبود تجارت الكترونیكی، نقش مهمی ‌در این كشورها دارد. بیشتر از 95درصد تبادلات تجارت الكترونیكی، مربوط به تبادلات بنگاه‌‌به‌‌بنگاه ‌(B2B) است. برای كسب اعتماد و اطمینان مشتریان‌شان، این كشورها، قوانین سودمند و مناسبی را تصویب كرده‌‌اند. با وجود تمام ‌تلاش‌‌ها، تجارت الكترونیكی ایران هنوز یك موضوع درون‌كشوری است و توسعه آن در سطح بین‌المللی نیاز به تامین مالی دارد. اگرچه، كشورها برای همیاری در تالیف قوانین و آیین‌نامه‌‌ها، بسیار تلاش كرده‌‌اند و انتظار می‌‌رود كه تجارت الكترونیكی، اثر عمیقی بر تجارت خارجی داشته باشد.

 

تجارت الكترونیكی در ایران

ایران به‌عنوان دومین كشور خاورمیانه، از لحاظ جمعیت و اقتصاد، رشد زیادی در كاربران اینترنت، از 250 هزار نفر در سال 2000، به حدود 7.6 میلیون نفر در سال 2007 داشته است. گسترش كسب‌وكار مبتنی بر تجارت الكترونیكی، در ایران، با سرعت بیشتری می‌‌تواند انجام شود. ارزش تجارت الكترونیكی در ایران، در سال 2006، به 12.8 میلیارد دلار، با رشد متوسط 48.6 درصد می‌‌رسد. زیرساخت فناوری اطلاعات، توسط وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات كنترل می‌شود. این انحصاری بودن، باعث محدود بودن انتخاب‌‌ها، بالابودن مبلغ و خدمات ضعیف شده است. امروزه، تعداد زیادی از فراهم‌‌كنندگان خدمات اینترنتی و كافی‌‌نت‌‌های كوچك در حال افزایش هستند. اتصال ‌ ADSL‌(البته با سرعت نه‌چندان مطلوب) و اینترنت بی‌سیم در دسترس مردم است. خدمات كامل اینترنتی در تمام شهرهای اصلی در دسترس و به‌سرعت در حال افزایش است. هم‌اكنون، شهرهای كوچك و حتی بسیاری از روستاها دسترسی به اینترنت دارند. شبكه ملی اینترنت، از شهریور 1385، عملیاتی شده و كاربران داخلی می‌توانند خدمات وب را دریافت كنند

در یک نگاه کلی در ایران استفاده عمومی از اینترنت بیشتر در دانشگاه ها و افراد و به منظور انجام امور تحقیقاتی و متفرقه است و استفاده عمومی از خدماتی که تجارت الکترونیکی قابل دریافت است بسیار کم میباشد و در چند نمونه فقط خلاصه میشود مانند ثبت نام کنکور و کارت سوخت و چند مورد جزئی که در این موارد نیز موارد متعددی از اشکالات دیده میشود که نشان دهنده عدم استفاده از نیروی متخصص در این رمینه می باشد. اگر دو شاخص كلی محیط تجاری وارتباطات را به عنوان پیش نیاز تجارت الکترونیک در نظر بگیریم دو شاخص محیط تجاری و شاخص ارتباطات اشاره کرد.

شاخص محیط تجاری : مانند  گستردگی اقتصاد ، چشم انداز ثبات سیاسی ، محیط نظارتی ، مالیاتی و درجه آزادی تجارت و سرمایه گذاری

شاخص ارتباطات : مانند گستردگی شبكه مخابرات و ارتباطات و دیگر معیار های مبین وضعیت دسترسی به اینترنت مانند هزینه اتصال به اینترنت، نرخ سواد

 کشور ایران با توجه به این دو شاخص در جایگاه مناسبی برای محیط تجاری و ارتباطات قرار نداشته است و تا کنون قوانین درست تدوین نشده است  و چشم انداز خوبی نیز نمی توان متصور شد.

حال بررسی کنیم که دلایل عقب ماندگی تجارت الکترونیک در ایران می تواند معلول چه عواملی باشد:

1.       کمبود بسترها و تجهیزات شبكه‏ای وارتباطی لازم برای دسترسی سریع و آسان مردم به اینترنت

2.       عدم وجود قوانین مدون و مصوب تجارت الكترونیك

3.       فقدان نظام بانكداری الكترونیكی نوین در سیستم بانكی كشور

4.       عدم وجود كارتهای اعتباری بین الملل و سایر كارتهای خرید الكترونیكی

5.       عدم پشتیبانی بسیاری از شركتهای تجاری فعال در زمینه تجارت الكترونیك از كشورمان

6.       عدم وجود مراكز و شركتهای دولتی و خصوصی خدمات دهنده تجارت الكترونیك در كشور

7.       پایین بودن سطح آگاهی و توجه مردم به الكترونیك و فن آوری اطلاعات در كشور(عدم فرهنگ سازی مناسب)

8.       عدم بکارگیری مدیران شرکت ها ی تجاری از نیروهای کاری متخصص در زمینه وب

9.       عدم داشتن وب سایت های خوب و ایمن جهت شرکت ها و خدمات الکترونیکی در کشور

10.    عدم وجود قوانین درست در حمایت و تشویق جهت استفاده از تجارت الکترونیکی

 

نقش هر یک از بخشها در توسعه فرهنگ تجارت الکترونیک :

دولت در ایران، به‌دلیل دسترسی به منابع و دارایی‌‌ها در توسعه تجارت الكترونیكی، نقش مهمی ‌دارد. مسوولیت‌‌های دولت چنین مطرح شده است‌‌:

1– فراهم‌‌سازی زیرساختار اصلی و زمینه‌‌های قانونی و اجرایی موردنیاز برای استفاده تجارت الكترونیكی

2– توسعه آموزش و نفوذ برنامه‌‌های كاربردی تجارت الكترونیكی

3– پشتیبانی از توسعه بخش‌‌های غیردولتی و جلوگیری از انحصاری بودن و ایجاد رقابت

4– رفع مرزهای تبعیض در تجارت الكترونیكی

5– گسترش استفاده از اینترنت برای اهداف تجارت الكترونیكی در كشور و اتخاذ تصمیم‌‌های اساسی در ارتباط با سلامت محتوا.

براساس نقش دولت، وزارتخانه‌‌های مختلف، مسوولیت‌‌های گوناگونی در این خصوص دارند كه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:
وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات:‌ ‌فراهم كردن و پیاده‌‌سازی سخت‌‌افزار و نرم‌افزارهای موردنیاز، برقراری اتصال با سرعت بالا، امن و قابل اطمینان و كاهش هزینه‌‌های استفاده از این خطوط.

وزارت امور اقتصاد و دارایی:‌ ‌فراهم كردن و پیاده‌‌سازی پروژه‌‌های جامع انتقال الكترونیكی پول مانند استفاده از خدمات كارت اعتباری، به همكاری بانك مركزی و سایر بانك‌‌ها.

وزارت بازرگانی:‌ ‌مطالعه امكان‌سنجی از پروژه جامع تجارت الكترونیكی و اجرای بلندمدت برنامه توسعه ملی تجارت الكترونیكی در برنامه سوم، اجرای برنامه‌‌های كوتاه مدت، برنامه‌‌های آموزشی تخصصی و كلی و برگزاری سمینارهای داخلی و بین‌‌المللی تجارت الكترونیكی، جذب و شبیه‌‌‌‌‌‌سازی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری شخصی داخلی و جهانی در چارچوب قانونمندی تجارت الكترونیكی، پیاده‌‌سازی پروژه نمونه آزمایشی بازار تجارت الكترونیكی برای تامین فضای امن تبادلات الكترونیكی داخلی و خارجی و تامین امكانات لازم و پشتیبانی پیاده‌‌سازی پروژه‌‌های مشابه توسط بخش خصوصی، هماهنگی در ارتقا و تقویت فعالیت‌‌های مرتبط به تجارت الكترونیكی بین ایران و سایر كشورها.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:‌ ‌ایجاد تجارت الكترونیكی امن و فناوری اطلاعات در دانشگاه‌‌های ایران و ارائه دروس در جنبه‌‌های فنی و اقتصادی تجارت الكترونیكی.

صدا و سیما:‌ ‌تامین و عرضه برنامه‌‌های آموزشی تجارت الكترونیكی.

عدم وجود دانش فنی تاجران، یكی از دلایل اصلی عدم توسعه تجارت الكترونیكی در ایران است. بنابراین لازم است كارگاه‌های آموزشی و سمینار‌های مختلفی در خصوص مزایای تجارت الكترونیكی برگزار شود. بر طبق گزارش ‌UNCTAD‌، در سال‌های سال 2002 و 2005، بیشتر سیاست‌‌گذاران معتقد بوده‌اند كه تجارت الكترونیكی رشد نخواهد كرد؛ مگر آن‌كه كسب‌وكارها و مصرف‌‌كنندگان درباره فرصت‌‌ها و مزایای تجارت الكترونیكی و چگونگی استفاده از اینترنت آموزش ببینند.

آموزش، یكی از مسائل اصلی كشورهای در حال توسعه در اقتصاد دیجیتالی است. به همین دلیل، كشورهایی كه دارای نیروهای متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الكترونیكی هستند، می‌توانند از مزایا و فرصت‌های گسترش تجارت الكترونیكی استفاده كنند. آموزش عالی می‌تواند شامل مواردی مانند مقاطع كاردانی، كارشناسی و كارشناسی ارشد، دوره‌های آموزشی كوتاه‌مدت، جلسات و سمینارها، پژوهش‌ها و مجله، انتشار اطلاعات و آموزش‌های الكترونیكی و بسته‌‌های آموزشی باشد. نهادهای مختلفی، برنامه‌های آموزشی مختلف را برای توسعه و نفوذ تجارت الكترونیكی، ایجاد كرده‌اند. آموزش متخصصان باید تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شود. آموزش‌‌های دولتی و آگاهی‌سازی باید با همكاری نهادهای مسوول بازرگانی انجام شود. وزارت آموزش و پرورش نیز در انتشار فرهنگ تجارت الكترونیكی در مدارس و آماده‌سازی نسل جوان در تجارت الكترونیكی، تاثیر فراوان دارد.

كمبود چارچوب قانونی مناسب در حوزه اطلاعات و امنیت زیرساختار و جرم‌های فضای الكترونیكی، كشورهای در حال توسعه را تهدید می‌كند و باعث عدم استفاده از فرصت‌های تجارت الكترونیكی می‌شود. اگر پشتیبانی مناسب قانونی برای تولیدكنندگان و مصرف كنندگان وجود نداشته باشد؛ آن‌ها با ریسك‌های تجارت الكترونیكی انطباق نمی‌یابند. طبق گزارش ‌UNCTAD‌، موارد قانونی در 85درصد كشورهای توسعه یافته و 41درصد كشورهای روبه‌توسعه، از جمله استراتژی‌‌های اصلی است.

مانع مهم تجارت الكترونیكی در ایران، سرعت كم و هزینه زیاد دسترسی به اینترنت است. برای كشورهای رو‌به‌توسعه، توجه اصلی به فراهم‌سازی روش دسترسی آسان به اینترنت با سرعت بالا، امن و ارزان است. دسترسی به اینترنت در كشورها، دسترسی به اطلاعات قیمت كالاها و خدمات، ایجاد فرصت‌های جدید، دسترسی به آموزش، دانش و سلامت برای عموم را باعث می‌شود. برای فهم نتایج و روش‌‌شناسی پیاده‌سازی تجارت الكترونیكی، وزارت بازرگانی، مطالعه امكان‌سنجی تجارت الكترونیكی را انجام داده است. این پروژه با هدف مشخص كردن حالت موجود و مطلوب، تحلیل و تعیین نقشه‌راه برای تحقق حالت مطلوب در تجارت الكترونیكی ایران، تعریف شده است.

تامین خدمات مالی به‌مفهوم فراهم‌سازی خدمات مالی و بازار با استفاده از ابزارهای الكترونیكی است. اعتماد و اطمینان مصرف كنندگان به اینترنت و امنیت خدمات مالی الكترونیكی بسیار پایین است. شركت‌هایی كه هویت‌شناسی مناسبی ندارند، آسیب‌‌پذیر هستند. كشورهای صنعتی توسعه یافته، در پرداخت الكترونیكی، بانكداری الكترونیكی، بیمه الكترونیكی و تبادل الكترونیكی سهام، سرمایه‌گذاری زیادی كرده‌اند. بدون توجه به تامین مالی الكترونیكی، توسعه تجارت الكترونیكی محقق نخواهد شد. بانك‌های ایران، عضو شتاب هستند. بانك‌ها در ایران، دستگاه‌های خودپرداز‌ ‌و كارت‌خوان‌ ‌را در شعبه‌‌هایشان فراهم كرده‌اند. آن‌‌ها اقدام به الكترونیكی كردن بسیاری از خدمات كرده‌اند؛ هرچند كه بانكداری در ایران با حالت مطلوب مورد انتظار فاصله بسیار دارد. ‌

دولت الكترونیكی به‌معنای استفاده از نهادهای دولت از فناوری اطلاعات و ارتباط با شهروندان، كسب‌وكارها و سایر نهادهای دولت، به‌صورت الكترونیكی است كه شامل مواردی مانند تحویل بهتر خدمات دولت به شهروندان، بهبود تعامل با كسب و كارها و صنعت، تقویت شهروندان از طریق دسترسی به اطلاعات و مدیریت كاراتر دولت می‌شود.
وزارت بازرگانی برای توسعه و نفوذ تجارت الكترونیكی، فعالیت‌‌هایی را شبیه‌‌سازی كرده‌است. فعالیت‌‌های اصلی شامل مواردی مانند ارائه جوایز به سازمان‌‌ها، پروژه‌ها، مقالات و كتاب‌‌های برتر است.

 

در پایان به ذکر راهکارهایی برای توسعه فرهنگ تجارت الکترونیک در ایران میپردازیم:

1.       گسترش فرهنگ صحیح و موثر بکارگیری تجارت الکترونیکی از طریق آماده سازی و بستر سازی فرهنگی

2.       اصلاح و تقویت زیرساخت های فنی

3.       گسترش استفاده از اینترنت

4.       اتخاذ رویکرد استراتژیک از سوی مدیران ارشد دولتی

5.       ایجاد هماهنگی فرابخشی میان سازمان های مختلف و پراکنده دولتی مرتبط با موضوع

6.       تشویق، ترغیب وجلب همکاری کارشناسان و متخصصین بخش خصوصی (اعم از داخلی و خارجی) برای مشارکت در اجرای طرحها، پروژه ها و فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیک

7.       توسعه کیفی و کمی نیروی انسانی متخصص در بخش تجارت الکترونیک

8.       محورقراردادن بخش خصوصی دراجرای طرح ها و پروژه های ملی مربوط به تجارت الکترونیک

9.       تهیه و تصویب یک سند استراتژیک دارای ضمانت اجرایی

 

در انتها در مورد اینکه این پیشنهادات چقدر عملی هستند می توان بیان کرد که هیچ گونه مانع اصلی برای دستیابی به گسترش تجارت الکترونیک در ایران وجود ندارد. تنها مانع اصلی که اکنون می توان بیان کرد قوانین و عدم وجود زیر ساخت های لازم و عدم پشتیبانی دولت از تجارت الکترونیک بیان کرد. یکی از عوامل دیگر میتوان عدم فرهنگ سازی عمومی  در استفاده از گسترش کسب و کار الکترونیک بیان کرد.

شنبه 28 فروردین 1395 - 07:47 ب.ظ -